2012/02/10

Hallonmousse Laktosfri

Hej igen kära läsare, 

Här om dan fyllde min man år och jag så klart bakade tårtan, han ville ha chokladfyllning och jag valde hallonmousse, jag hittade några goda recept på de blogg jag följer men med tanke på att en av våra gäster och god vän Nyreé inte kan äta färskost. Jag ville så klart ha något hon kunde äta, som tur var hittade jag ett recept på den här bloggen http://bliminjast.se/


Du behöver:

 2 tsk gelatinpulver
225 g hallon
½ dl socker
1 msk vatten
3 dl vispgrädde

Lägg gelatinpulvret i 2msk kallt vatten i ca 5 minuter.

Lägg hallon, socker och vatten i en kastrull och låt det småputtra i några minuter.

Mosa haollonen så att de släpper ifrån sig så mycket saft som möjligt.
Sila hallo
nen så att du får ut så mycket saft som möjligt.
Värm gelatinen antingen i vattenbad eller i mikron till den har löst sig, låt den svalna lite.
Blanda gelatinen i hallonsaften, ställ åt sidan och låt svalna lite till.
Under tiden vispar du grädden. Vänd sedan ner hallonen i grädden tills allt är blandat.

Låt den vila och ställd den i kylskåpet tills den blir fast.

Moussen passar utmärkt som tårtfyllning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar